Skip to main content

Starta eget – kunden i fokus

Starta eget – kunden i fokus är en kurs där deltagarna ges möjlighet att fördjupa sig i entreprenörskap och företagande genom samtalsbaserad undervisning. Vi strävar inte bara efter att förse deltagarna med verktyg för att starta eget företag, utan här finns stora möjligheter för personlig utveckling. Efter avslutad kurs har deltagaren inte bara förvärvat kunskaper om starta eget-processen utan också utvecklat de personliga egenskaper som behövs för att nå framgång i sitt entreprenörskap. Medan många starta-egetkurser fokuserar på att så snabbt som möjligt ge sina kursdeltagare en möjlighet att komma igång, vill vi tillsammans med våra deltagare arbeta fram färdigheter och verktyg för ett karriärslångt företagande. Kursen syftar till att ge grundläggande färdigheter inom de olika delmomenten för att rusta deltagaren med kunskaper om vilka processer man följer för att förvandla en idé till verklighet och starta eget företag.

Kursinfo

Kurstider läsåret 24/25

Hösttermin 12 aug – 20 dec 2024

Vårtermin 9 jan – 5 jun 2025

Kurstider läsåret 25/26

Hösttermin 18 aug – 17 dec 2025

Vårtermin 19 jan – 5 jun 2026

Deltagaravgift

Deltagare betalar en avgift på 800 kr per läsår för att täcka vissa materialkostnader och försäkring. Avgiften betalas vid kursstart genom Swish eller bankgiro.

Bankgiro 5756–7919 (Skriv ”Starta eget + namn” som meddelande) 

Swish 123 595 6339 (Skriv ”Starta eget + namn” som meddelande) 

Kontaktperson

Marta Ruz

Epost: marta.ruz@elisabet.se

Detta studerar vi

  • Affärsidé

  • Uppstart – affärsplan, företagsform, finansiering och hållbarhet

  • Marknadsföring –varumärke, kommunikation, kundresa och sociala medier

  • Ekonomi och redovisning

  • Företagsadministration

  • Affärsengelska

  • Projektarbete

Kursen är en ettårig distanskurs på halvtid (50%). Klassen träffas obligatoriskt tre förmiddagar i veckan via Microsoft Teams och arbetar tillsammans med läraren och de andra kursdeltagarna för att forma kunskaper om företagande och entreprenörskap. Du måste kunna avsätta 10 studietimmar i veckan för att hinna med de obligatoriska momenten. Du behöver vara van vid att använda en dator med webbkamera och mikrofon. Kursen kan inte genomföras endast med hjälp av mobiltelefon. Uppgifter för självstudier förekommer och dessa bearbetas tillsammans med handledare under de digitala sammankomsterna.

Mål med kursen

När kursen är avklarad har deltagaren:

  • Utvecklat kunskaper inom entreprenörskap och företagande

  • Utvecklat kunskaper inom hållbar utveckling

  • Arbetat fram färdigheter och verktyg för ett karriärslångt företagande

  • Utvecklat och arbetat fram färdigheter för ett ökat aktivt deltagande i samhället samt kan möta dess utmaningar och förväntningar

  • Samverkat i samhället genom skolans aktiviteter

Efter avslutat kurs kan deltagaren:

  • Lita på den egna förmågan och inser värdet av sitt eget bidrag

  • Göra sin röst hörd i grupper och lyssnar på andra

  • På ett konstruktivt och respektfullt sätt värdera och reflektera över sitt eget och andras arbete

  • Visa förståelse och respekt för alla människor och samhällets mångfald

  • Använda relevanta metoder och ett källkritiskt arbetssätt samt är öppen för olika perspektiv

  • Under kursens gång har deltagaren aktivt deltagit i och inser betydelsen av kultur och skapandeverksamhet

Kursplan

I kursplanen hittar du all praktisk information om kursen. Klicka på länken nedan för att se hela kursplanen i PDF-format. 

Omfattning

Kursen ges på 50% med obligatoriska träffar online varje vecka. 

Arbetssätt och arbetsformer

Arbetssätt
Gruppsamtal och diskussioner. Reflektioner, föreläsningar, gästföreläsningar, praktiska uppgifter och projekt i olika former.

Arbetsformer

  • Grupparbete i det digitala klassrummet

  • Individuellt arbete i det digitala klassrummet

  • Deltagaren läser kurslitteratur hemma och bearbetar det tillsammans med de andra deltagarna och lärarna i det digitala klassrummet

  • Varje vecka arbetar vi med ett tema vars moment utformas utifrån de kunskaper som vi lärt oss under kursens gång. Tillsammans skapar vi nya kunskaper som bildar en helhetssyn på processen.

  • Kurslitteraturen kan läsas innan eller under veckan.

Bedömningsområden

Kontinuerlig bedömning baserat på deltagarens aktiva delaktighet under lektioner, föreläsningar, grupparbeten, projekt och seminarium samt övriga gemensamma obligatoriska aktiviteter.

Förkunskaper och antagning
Förkunskaper 

Svenska eller Svenska som andraspråk på grundskolenivå, Engelska på grundskolenivå, Matematik på grundskolenivå, Microsoft Officepaket grundnivå och datorvana. Förutom ovannämnda kurser är det meriterande om den sökande kan visa på minst två år dokumenterad arbetslivserfarenhet på heltid.

Antagningspolicy

All antagning till skolans kurser sköts och administreras av skolan. Skolan beslutar vilka sökande som uppfyller behörighetskraven. Utifrån urvalskriterierna beslutar skolan sedan
vilka sökande som är mest lämpade för utbildningarna. Skolan kan neka plats på utbildningarna om skolan bedömer att den sökande är olämplig. För att söka till kursen behöver du ha fyllt 18 år innan kursen börjar.

Urvalskriterier

Vi vill skapa grupper där deltagarna kan få ett stort erfarenhetsutbyte. Vi eftersträvar därför grupper där deltagarna har olika erfarenheter och olika bakgrund. Vi har som mål att ha en verksamhet med bred mångfald.

Urvalskriterier – hur väljer skolan vilka som får plats?

Om vi har många ansökningar prioriterar vi:

  1. Den som har störst behov av att läsa kursen
  2. Den som har behov av att ändra inriktning i livet.
  3. Den som har ett behov av det sammanhang och den pedagogik som folkhögskolan erbjuder.
  4. Den som bedöms vara motiverad att studera på kursen
  5. Den sökande kan beskriva vilka mål den har med att gå kursen, vad den vill få ut av kursen.
  6. Den sökande kan beskriva sina förväntningar på skolan och kursen.
  7. Goda referenser
Antagningsprocess
  1. Din ansökan skickas in via Schoolsoft.
  2. Din ansökan tas emot och kontrolleras. Du får en bekräftelse på att din ansökan är registrerad. Vid ofullständig ansökan ombeds du inkomma med kompletteringar.
  3. Ansökan behandlas och du får ett skriftligt besked om du har blivit kallad till antagningsintervju eller fått din ansökan avslagen.
  4. Du bjuds in till en digital intervju. Där får du möjlighet att träffa kursansvarig.
  5. Besked om antagning eller reservplats till utbildningen ges så snart som möjligt efter genomförd intervju.
  6. Senast två veckor efter att du har fått ditt antagningsbesked ska du bekräfta platsen till skolan.
  7. Reserver meddelas när antagna tackat nej till sina platser.
Antagningsintervjuer

Antagningsintervjuerna sker mellan kursansvarig och den sökande. Under intervjuerna presenteras utbildningen och kursen kortfattat. De sökande ges möjlighet att berätta om tidigare erfarenheter samt den sökandes mål med utbildningen.

Anpassningar och studeranderätt

Vi är måna om att alla våra deltagare ska kunna få en så bra studietid som möjligt. Vi gör därför vårt bästa för att anpassa studierna utifrån dina förutsättningar. 

Läs gärna mer om vilka anpassningar skolan kan göra i vår studeranderätt, Där hittar du även skolans policys, information om deltagarinflytande och mycket annat.

Kursintyg

Kursintyg utfärdas när deltagaren slutfört kursen med godkänt resultat. Kursintyget skickas som PDF till deltagarens e-postadress. 

Avgifter

Deltagare betalar en avgift på 800 kr per läsår för att täcka vissa materialkostnader och försäkring. Avgiften betalas vid kursstart genom Swish eller bankgiro.

Bankgiro 5756–7919 (Skriv ”Starta eget + namn” som meddelande) 

Swish 123 595 6339 (Skriv ”Starta eget + namn” som meddelande) 

Studiefinansiering

Kursen är studiemedelsberättigad. Du behöver själv göra en ansökan hos CSN. 

Det är bra att ansöka om studiemedel så fort du vet vad och var du ska studera. Det går också bra att ansöka senare, men vi rekommenderar att du söker studiemedel senast den dagen du börjar studera hos oss.  

Klicka på länken nedan för att komma till CSNs hemsida.